پاناسونیک تلویزیون شفاف خود را ابتدا در رویداد Salone del Mobile سال ۲۰۱۹ میلان در معرض دید همگان گذاشت و حالا نسخهی ابتدایی آن را در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۹ بهنمایش گذاشته است. این نسخه در مقایسه با نسخهی نمایش دادهشده در رویداد میلان بهروزرسانی شده و میزان سطح سیاه (Black level) در آن بهطور چشمگیری بهبود یافته است. این شرکت که پیشگام صنعت تلویزیونسازی محسوب میشود، با همکاری برند لوازم خانگی سوئیسی ویترا (Vitra) و دنیل ریباکن، طراح اهل اسکاندیناوی و مرکز طراحی پاناسونیک در کیوتو محصول جدیدش را ساخته است.
تلویزیون مفهومی پاناساونیک در نگاه اول مانند قفسهای شیشهای بهنظر میآید که چهارچوب چوبی به ضخامت یک اینچ آن را احاطه کرده است. در زمان نمایش این تلویزیون در نمایشگاه ایفا، اشیای تزیینی و تصاویری در پشت آن قرار گرفته بود که از پشت شیشهی فیلترشدهی این تلویزیون قابلدیدن بود.
وقتی تلویزیون روشن میشود، صفحهنمایش شیشهای مانند تلویزیون OLED معمولی رفتار خواهد کرد و اشیای واقع در پشت آن کاملا نادیدنی خواهند شد. تقریبا همهی قسمتهای مختلف این نمونهی اولیه در داخل چهارچوب چوبی آن پنهان شده است که نقش نگهدارنده را هم دارد. علاوهبراین، قرارگیری صفحهنمایش در داخل چهارچوب نقش مهمی نیز در نوردهی ایفا میکند و باعث بهبود تصویری دیدهشده در تلویزیون دیده میشود.
مفهوم صفحهنمایش شفاف، مفهوم جدید و تازهای نیست و سامسونگ در سال ۲۰۱۵، صفحهنمایش OLED شفاف و آینهای را معرفی کرد؛ اما یک سال بعد، تولید آن را متوقف کرد. الجی هم ساخت صفحهنمایشهای OLED شفاف و منعطف را در کارنامهی خود دارد.
هر دو این نمونهها مشکلی اصلی داشتند: ضعف در کنتراست و پایینبودن سطح سیاه؛ مشکلی که با توجه به نمایش امروز تلویزیون شفاف پاناسونیک، بهنظر میرسد در این تلویزیون به میزان چشمگیری بهتر شده است. البته، باید این نکته را متذکر شد تصویری که در این تلویزیون دیده میشود، هنوز با تصویری که در تلویزیون معمولی OLED دیده میشود، فاصلهی زیادی دارد؛ اما پاناسونیک با کمک فیلتر تیرهکنندهای که در این تلویزیون بهکار برده است، توانسته کنتراست تصویر را بسیار بهتر کند.
درباره این سایت